De Lijn Origin

Gepubliceerd door Hugo op

Achter de schermen en toelichting op het oorsprongsverhaal.

Iedere (super)held verdient een oorsprongsverhaal. Voor De Lijn heb lang gewacht met daar iets over op papier te zetten, maar toen ik op gegeven moment een week in thuis isolatie zat geveld door corona besloot ik er eens een gooi naar te doen.

In dit artikel geef ik je wat achtergrond over het twee pagina tellende verhaal en hoe het tot stand kwam. Eigenlijk dus een soort origin story van de origin story (meta genoeg voor je?).

Heb je De Lijn Oorsprong nog niet gelezen? Doe dat dan eerste door hier de gratis digitale versie te downloaden!

De Inspiratie

Lang, lang geleden, toen superhelden strips nog geprint werden op pulp papier en niet werden omgeschreven tot blockbusters die miljoenen in het laatje van filmstudiobazen brengen, moesten de striphelden het doen met een beperkt aantal pagina’s.

Stripblaadjes moesten vooral iedere maand een of meerdere avonturen bevatten en de lezer enthousiast maken over het karakter zodat ze een maand later weer de volgende aflevering zouden kopen. Maar een held behoefde soms wel enige introductie. Dat leidde tot wat ik graag de ‘two-page-origin’ noem: een super beknopt oorsprongsverhaal van de held.

Als je deze terug gaat lezen valt op goed schrijvers toen in staat waren in op een compacte manier verhalen vertellen (en natuurlijk, hoe gedateerd deze verhalen zijn).

Zie bijvoorbeeld de versie van Superman’s two-page-origin uit Superman #01 (1939):

Een paar iconische platen. Tekst en uitleg en BAM! je weet binnen twee pagina’s wie Superman is.

Kijk verder eens op deze vrij gave site met alle Superman origin verhalen (inclusief de one-page-origin uit 1938).

In dezelfde periode verscheen ook in Batman’s oorsprong verhaal in detective comics #33:

(Toegeschreven aan Bob Kane & Bill Finger)

Heerlijk toch? Ik was vooral altijd gebiologeerd over het feit dat hij gewoon lekker zit te chillen in zijn kamerjas, wachtend tot er een vleermuis komt binnenvliegen. En dan dat laatste plaatje.. wat is dat voor poephouding om je loopbaan als misdaadbestrijder in te beginnen joh?

Neemt niet weg dat dit soort spreads iconisch zijn geworden en onderdeel werden van de mythe van deze karakters. Niet verbazingwekkend dat verschillende stripmakers hun eigen interpretaties van deze spreads hebben gemaakt.

Zoals deze van Jeph Loeb en Jim Lee, die heel duidelijk dezelfde beats volgt als de originele strip:

Of, misschien nog interessanter, deze versie van Paul Dini en schilder Alex Ross die eigenlijk het oorsprongsverhaal achterstevoren tonen:

(uit Batman: War on Crime)

Grant Morrisson met Frank Quitely wisten zelfs de Superman origin te comprimeren tot één pagina met maar vier (!) panels:

(uit All Star Superman)

De Lijn Origin

Voor het oorsprongsverhaal van De Lijn leek het me gaaf om een soort hommage te maken aan de Batman Origin en me daardoor te laten inspireren.

Zo open ik ook met een superhelden shot en de drie kaders die daaronder vallen.

Verder gebruik ik dezelfde dikke kaders voor de panels. En zelfs dezelfde woorden als in de Nederlandse vertaling (D–Dood).

Oh en die epische poephouding moest natuurlijk ook behouden blijven.

Het verhaal van De Lijn

Naast al deze stilistische keuzes en vorm-homages moest ik natuurlijk ook nadenken over iets dat veel eerder in het oog zou springen: het daadwerkelijke oorsprongsverhaal van De Lijn.

Toen ik begon met de lijn LINK koos ik er voor om zijn begin een beetje in het midden te laten. Liever dook ik in de actie met verhalen over zijn avonturen. Maar toen ik De Lijn nieuw leven in blies (link) in de vorm van een geprinte comic realiseerde ik me dat ik ook aandacht moest besteden aan zijn achtergrond. Wie was deze held precies? En hoe kwam hij ‘te zijn’?

Daarvoor schreef ik een vrij uitgebreid oorsprongsverhaal, wat ik vervolgens weer terug moest brengen tot dertien plaatjes. Het klassieke tragische verlies dat in iedere superheldenverhaal een rol speelt wilde ik er in verwerken, maar wel met een kleine twist. Zodra Batman zijn ouders verliest, zweert hij de wereld te gaan beschermen. Als Oom Ben overlijdt besluit Spiderman direct boeven te gaan vangen. Knap staaltje wilskracht natuurlijk, maar ik wilde De Lijn iets meer realisme meegeven. 

Daarom zit er na het moment van dood en verdriet een lange periode van zelfhaat en pessimisme (enigszins geïnspireerd door mijn eigen tiener/twintiger periode). Niet alleen leek dit me realistischer, maar het past ook een stuk beter bij de cynische held die ik tot dan toe had geschreven.

Het keerpunt in deze neerwaartse spiraal is een moment waarop Thijs over straat loopt en eigenlijk ondanks zichzelf ingrijpt tijdens een straatroof op exact de locatie waar hij ooit de liefde van zijn leven verloor. Hierin komt al zijn opgekropte woede en verdriet naar buiten en realiseert hij zich dat hij wel degelijk een doel heeft in zijn leven.

Vanaf dat moment krijgt de jonge cynische klootzak weer een reden op te leven: voorkomen dat een tragisch moment als dit zich ooit weer voor zal doen. 

Dit is vaak het moment dat de held besluit de wereld rond te trekken en daar, bij talloze leermeesters, alle kneepjes van ieder denkbaar vak te leren. Mij leek het grappig (en misschien wel realistischer) als Thijs dit zou doen door gewoon urenlang youtube filmpjes te kijken over martial arts, parcour en analytische technieken. Dit idee werd me trouwens ingefluisterd door stripjournalist Michael Minneboo (die erg leuke vlogs maakt over superhelden comics, leuk om te checken)

De verschillende elementen uit het oorsprong-verhaal zullen nog een grote rol spelen in Pandemie dat begon in De Lijn #01 LINK 

Kleur

De achtergrond van deze strip zou niet volledig zijn als ik niet iets zou vertellen over de kleur. Die is van de hand van de Britse colorist Jimmy G.

Toen ik de strip getekend had wist ik dat ik ‘m volledig in kleur wilde publiceren. Het liefst met in de kleuren ook een hommage aan de Batman origin.

En ik wist ook dat ik er enorm tegenop zag dat zélf te moeten gaan doen. 

Kleur is nooit iets geweest waarin ik me super goed heb thuis gevoeld (hoewel ik voor mijn eerder strip De Haesjager) er wel degelijk mee geëxperimenteerd heb.

Bovendien voelt het altijd als een laatste loodje dat je nog moet leggen om de strip echt af te maken. Na het schrijven, schetsen, tekenen, inkten en letteren kan dat een best zwaar loodje zijn.

Daarom besloot ik op zoek te gaan naar een colorist die mijn werk kon inkleuren en via wat omwegen kwam ik bij Jimmy terecht. En dankzij de revolutie van het beeldbellen konden we vrij snel met elkaar de strip bespreken en merkte ik dat we een goede klik hadden.

De oorsprongstrip zijn de eerste twee pagina’s die hij voor me kleurde en sindsdien is hij vaste colorist van De Lijn.

Zonder hem zou de strip maar half zo gaaf zijn.

Haagse Skyline

Natuurlijk moet een Haagse helden comic ook openen met de Skyline van Den Haag.

Een van de grootste uitdagingen aan De Lijn is dat het zich afspeelt in een stad die écht bestaat, dus dat ik graag wil dat er een bepaalde mate van herkenbaarheid in zit. Dat betekent helaas wel dat ik niet zomaar een beetje gave flatgebouwen kan zitten tekenen, maar dat ze een beetje moeten lijken op de wolkenkrabbers van Den Haag (en ook nog in de juiste volgorde moeten staan!)

Dus daarom heb ik voor deze splash pagina goed gekeken naar:

De Zurichtoren
De Hoftoren.
Castalia (wist jij dat De Haagse Tieten zo heten?)
De JuBi torens

En nog een hoop gebouwen waarvan ik de naam niet weet.

Het is een beetje veel werk soms (zo veel raampjes!), maar de sfeer en herkenbaarheid die de strip daardoor uitademd is het meer dan waard.

Tijdens corona

Een van de meest ironische dingen aan deze strip over de corona pandemie waarmee ik De Lijn #01 aftrap is dat ik ‘m heb gemaakt …terwijl ik corona had!

Eind maart 2021 kreeg ik gigantische spierpijn in mijn nek. Na twee dagen aankijken bedachten we dat ik misschien voor de zekerheid ook even ‘een testje moest laten doen’. 

De avond van de testafspraak kreeg ik bericht dat de uitslag er was, dus keek ik even om te zien dat het in ieder geval geen Corona was.

Testuitslag positief.

Dat was wel even schrikken.

Op advies van de GGD ging ik in zelfisolatie op onze slaapkamer terwijl mijn vrouw het huishouden draaiende hield, onze kinderen thuisonderwijs gaf, werkte via videoverbinding, mij eten bracht en op de bank sliep.

Ik liep rondjes op mijn kamer ala Papillon.

Binnen een dag of twee voelde ik me al een stuk beter, maar nog steeds opgesloten in de slaapkamer besloot ik dan maar aan een stripje te beginnen over de oorsprong van De Lijn.

Het hele idee van de comic was toen nog een beetje abstract en ik wist nog niet precies wat ik nou wilde met dit oorsprongsverhaal. Daardoor kon ik me lekker verliezen in de lol van het maken. 

Je zou dus kunnen zeggen dat dit verhaal over de oorsprong van De Lijn er zonder Corona niet zou zijn geweest.

Tot slot

Nou, dat was het. De oorsprong van de oorsprong van De Lijn.

Ik hoop dat je het leuk vond om op deze manier een kijkje achter de schermen te krijgen. Zelf kan ik intens genieten van het vertellen over mijn proces en ik heb gemerkt dat anderen dat soms ook nog interessant vinden ook 🙂

Als je meer wil lezen over hoe een aflevering van De Lijn tot stand komt, kan dat in mijn artikel waarin ik bespreek hoe ik van script naar strip ga.

Als je de oorsprong-strip alleen nog digitaal hebt gelezen en je benieuwd bent naar meer avonturen van De Lijn, kun je in de lijn shop fysieke strips bestellen (blijft toch het best lezen, naar mijn mening).

Heb je nog vragen over het oorsprongsverhaal? Mis je nog iets?

Laat het me weten in het commentaarveld hieronder!

Categorieën: Artikel

Hugo

Bedenker van De Lijn.

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.